Zoeken in deze blog

donderdag 8 november 2012

Herfstbladeren

'Waarom bewaar jij oude bladeren in een telefoonboek?' vroeg mijn leergierige en nieuwsgierige stagiaire maandag. Ze keek mij daarbij aan alsof ik iets heel raars deed. En ik was stomverbaasd. Bladeren drogen in de herfst is voor mij zo vanzelfsprekend. Ik kan mij bijna niet voorstellen dat je dat als kleuterjuf niet zou doen. Op ons plein staat een prachtige waaiertjesboom. De Ginkgo Biloba.(http://nl.wikipedia.org/wiki/Japanse_notenboom) Als we na het buiten spelen via de voordeur naar binnen komen, lopen we onder die boom door. In deze tijd van het jaar rapen we dan altijd handen vol blaadjes op. Laatst stelde ik voor om de blaadjes op de mat in de gang te strooien. Dat was een groot succes, het vrolijke bladerentapijt en de enthousiast springende en strooiende kleuters maakten mijn ochtend helemaal goed. Toen we even later naar huis gingen waren alle bladeren al weer weg, opgeveegd door onze ijverige congierge ;-)
In de klas van een collega zag ik deze week de spatraampjes tevoorschijn komen. Ik twijfelde even. Soms is spatten zo lastig. Verschuivende bladeren, enorme ecolinevlekken, slappe tandenborstels waardoor het spatten echt niet opschiet. Aan de andere kant, het magische moment dat je een blaadje optilt nadat je er met ecoline over gespat hebt en dan de vorm van het blaadje haarscherp op het papier ziet, dat gun je toch ieder kind?! Vandaag is er vol overgave gespat. Met de gedroogde blaadjes uit het telefoonboek. Ook heeft er een groepje kleuters getoverd,zo noem ik het, fluisterend uitgesproken. Zie je het voor je: We gaan vandaag TOVEREN.... Dan wil iedereen graag mee doen. We legden een herfstblaadje onder het papier en wreven er met een pandakrijtje (hele zachte wasco) overheen. De nerven en de randen van het blad kwamen prachtig tevoorschijn. Een heerlijk herfstwerkje.
Tussen de buien door liepen we deze week elke dag een rondje om de school. De zandtafel op wieltjes duwden we met ons mee en vulden we tijdens de wandeling met mooie bladeren. Die bladeren gingen niet in een boek, we regen er slingers mee. Die slingers versieren nu de klas en geven zo'n gezellige herfstsfeer. Hoe is de sfeer deze weken in jouw klas? Hoe breng jij de herfst naar binnen?

2 opmerkingen:

  1. Toen ik vrijdag de kinderen voor de overblijf kwam halen, zag ik idd de mooie werkjes hangen op de lamellen. Het eerste wat ik tegen de kinderen zei was dat ik het zo mooi vond.. En wat knikten ze trots.. De klas is helemaal in de herfstsfeer....
    Dit is echt iets waarom ik zo gek ben op de bijtjes klas. Niets alleen maar schoon papier werken en kleurplaten in kleuren... Nee werken met wat uit de natuur komt... Zo geweldig.
    Als ik sta te wachten tot de school uit gaat en ik zie de klas weer eens uit het park komen met takken, stenen, blaasjes, nootjes, bloemetjes en welke andere schatten de kinderen dan ook gevonden heb, komt er een lach op mijn gezicht en voel ik de blijdschap van de kinderen.
    Blijf vooral zo door gaan.. Dan hebben alle kleuters een geweldige tijd om veel van te leren en te genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, en dan is de herfst al weer bijna voorbij, wat gaar dat altijd snel zeg. Ik had nog zo veel plannen. Die bewaar ik voor volgend jaar ;-) Fijn dat je het ziet Sandra, dat we genieten van wat er te vinden is, heel dichtbij, in het park, op het plein, in de tuin. Wat staat onze school in een rijke omgeving.

    BeantwoordenVerwijderen