Zoeken in deze blog

woensdag 25 januari 2012

Helpende handen


'Jij bent nu de senior, gedraag je er naar' was de opdracht die ik anderhalf jaar geleden mee kreeg van mijn fantastische duo collega, die na 15 jaar samenwerken met pensioen ging. Een van de eerste dingen die ik toen als senior gedaan heb, is de stagecoordinator van het ROC bellen met de vraag of ze een stagiaire voor mij had.

Dat bleek een soort van omgekeerde wereld te zijn. Het ROC was altijd op zoek naar goede stageplekken en had vaak moeite met het vinden van genoeg plaatsen voor al hun studenten van de afdeling Zorg en Welzijn. Het gebeurde maar zelden dat een school of verpleeghuis zich aanmeldde als stagebedrijf. Ze waren er blij mee.

En ik ben ook heel erg blij met de extra handen in de klas! Wat zijn deze meisjes van het ROC praktisch en behulpzaam. Ze zetten 's ochtends de stoelen in de kring, vullen de plakselpotjes, slijpen de potloden. Met plezier nemen ze tijdens de werkles een groepje kleuters onder hun hoede. Schrijven namen op de werkjes, verschonen een broek, troosten, knuffelen en misschien wel het allerbelangrijkste, ze spelen gezellig met de kleuters mee.

Deze week nemen we afscheid van de eerste stagiaire van dit jaar en vandaag kwam de nieuwe stagiaire kennismaken. Ze is moslim en draagt een hoofddoekje. Ik ben benieuwd hoe de kleuters daar op zullen reageren. Opmerkzaam zijn ze zeker. Vanochtend gaf ik hen een papieren handje mee naar huis en de vraag of ze daar een cadeautje bij wilden zoeken voor de afscheid nemende juf. En wat zouden jullie haar willen geven, was mijn vraag. Nagellak, lippenstift, oogschaduw en mascara werden het meest genoemd. Dat hadden ze goed gezien, de juf die afscheid neemt, die maakt zich graag mooi op.

Op de handjes schrijven we wat de juf voor ons betekend heeft, wat we met haar gedaan hebben, waarom we haar lief vinden. Als je dit leest lieve juf J, hartelijk bedankt voor je Helpende Handen, je vriendelijkheid en je behulpzaamheid, alle dagen dat je bij ons in de klas was!

Hebben jullie ook helpende handen in de klas? En hoe bevalt dat? Pabo studenten? Of mensen van andere opleidingen? Kost het je veel tijd? Is het gezellig? Kun je je stagiaire zoals ik niet meer missen? Bedankt voor jullie reacties alvast!

1 opmerking:

  1. Helaas gaat het niet altijd zo. Op onze school zijn we 'er even klaar mee'. Keer op keer kregen we stagiairs die zich eigenlijk te goed voelden om te vegen, punten te slijpen etc. etc. School, werk , stage en privéproblemen bleken teveel van het goede. Elke keer een verrassing of ze er wel of niet zouden zijn. Omgangsvormen die te wensen overlieten. De adjunct heeft met de opleiders gesproken dat ze eerst hun zaakjes voor elkaar moeten hebben zodat stagiairs weten wat er van hen verwacht wordt. Ik ben zelf heel duidelijk geweest bij aanvang w.b. verwachtingen en taken over en weer en toch was dat onvoldoende.

    BeantwoordenVerwijderen