Administratie, overal hebben mensen er last van. Als ik bij mijn ouders thuis kom ligt daar een dikke map waarin de 'wasserette' zo noemen mijn ouders de mevrouw die mijn moeder komt helpen met douchen, twee keer per week opschrijft wat ze gedaan heeft. Al twee jaar lang schrijft ze in die map en niemand die er ooit naar kijkt.
Ook de aangifte die wij deden van de inbraak onlangs was naar mijn idee een overdreven administratieve toestand. Twee agenten waren een half uur bij ons thuis en zaten vooral te schrijven. Al die tijd waren ze niet op straat, niet zichtbaar voor andere mensen. Ze waren vriendelijk hoor en hadden aandacht voor ons, maar wat levert het op zo'n stapel papier? 'Onze' inbreker wordt er niet door gevonden.
Morgen gaan wij als kleuteruffen naar OnderwijsAdvies om twee leerlingvolgsystemen voor kleuters te bekijken en ik heb er zo mijn twijfels over. Veel van de tijd dat ik op school aan het bureau of aan de vergadertafel zit ervaar ik vaak als tijd die ik ook aan 'het echte werk' had kunnen besteden. Dat is 'kort door de bocht' ik weet het. Toch wil ik er over schrijven want ik vraag mij echt af wat al het administreren en vergaderen oplevert.
Wat gebeurt er met de lijsten waarop staat aangegeven wat de kleuters kunnen en niet kunnen, wie zit er op te wachten? Ik werk liever aan een omgeving waarin kinderen zoveel mogelijk worden uitgedaagd en op ideeën gebracht. Ik begrijp dat er iets op papier moet staan en tegelijk vraag ik mij af: Wat is het meest eenvoudige en praktische leerlingvolgsysteem dat er is? Daar wil ik graag mee werken en dan genoeg tijd en energie overhouden voor het creëren van een rijke omgeving, uitdagende speelplekken maken, leuke hoeken inrichten, boeken opzoeken, spelletjes uitproberen, oefenen met het digibord, enzovoort...
Toch zullen we de Pravoo die we nu gebruiken vervangen, de inspectie eist dat we de ontwikkeling van kleuters bijhouden in een systeem en daarom doen we het.
Wie heeft de gouden tip? Het ei van Columbus wat leerlingvolgsystemen betreft?
Ik deel je mening en frustratie.Dit gevoel overheerst bij bijna alle kleuterjuffen vrees ik.Ook wij blijven zoeken naar een halbaar en efficiente manier van kleuteropvolgsystemen hanteren.We opteren dan ook voor een korte screening en de kindjes die uit de boot vallen volgen we wat intenser op.De werkdruk vermindert niet, we werken nu met het digitale systeem: "zorgkompas" zodat er in de toekomst minder papierwerk zal zijn maar ik heb het gevoel dat ik al 25 jaar " overgangssystemen" meemaak.Planningen, leerlijnen, ontwikkelingsdoelen, techniek, taal, bewegingsopvoeding", alles is aan het vernieuwen maar ik vrees dat commercialisering" er een groot ipmact op heeft.Wat we doen en hoe we het doen is in essentie weinig veranderd , vind ik persoonlijk.
BeantwoordenVerwijderenJa ook ik deel je mening en ik ben bang dat we er niets aan doen. Het onderwijs gaat achteruit en de inspectie heeft niet in de gaten waar het aan ligt en wil ook vooral niet luisteren naar de leerkrachten. Ik wil ook liever tijd besteden aan goede lessen voorbereiden/geven dan een administratie bijhouden en toetsen.
BeantwoordenVerwijderenHet blijft een lastig dilemma. Aan de ene kant is het goed om dingen vast te leggen, maar het kost zo veel tijd. En die tijd kunnen we echt beter gebruiken. Dus een effectief systeem zou fijn zijn....
BeantwoordenVerwijderenWij kijken nu naar de methode Kleuterplein. Daar zit ook een registratiesysteem bij. Dat lijkt redelijk te doen. Ben benieuwd hoe dat in de praktijk gaat werken.
Namens de werkgroep Kritische Kleuterjuffen van de Kanaalstreek, Oost Groningen, wil ik dit onderschrijven!
BeantwoordenVerwijderenWe hebben onlangs onze vragen gesteld aan de inspectie tijdens een IB bijeenkomst. Hierop hebben we antwoord gekregen. Zie onder. Misschien hebben meer mensen hier iets aan. Het wordt tijd dat er een goed systeem wordt ontwikkeld, die voldoet aan de huidige tijd, maar ook werkbaar blijft!
Reactie op onze vragen door de Inspectie:
De kleuterbouw wordt niet meer gezien als een losstaand onderdeel binnen het basisonderwijs maar is een onderdeel van het gehele basisonderwijs. Alle richtlijnen die de inspectie geeft, zijn voor de groepen 1 t/m 8. Voor de onderbouw richt de inspectie zich in het reguliere onderzoek op de tussendoelen taal en rekenen. Hiervoor moet minimaal 1 keer in de groepen 1 of 2 een toets van een onafhankelijk leerlingvolgsysteem zijn afgenomen.Bij de VVE bestandsopname komen daar motorische ontwikkeling en sociaal emotionele ontwikkeling bij. Dhr Puma benadrukte nogmaals dat de normen van de inspectie slechts ondergrens normen zijn. Dit moet niet het uitgangspunt voor een school zijn. Elke school moet zelf goed kijken wat de eigen normen zijn. Ook over toetsen en volgsystemen is de inspectie duidelijk: kijk wat past bij de school en zorg ervoor dat er op een gestructureerde manier gegevens verzameld worden. Of dit nu een eigen systeem is of een bestaand volgsysteem maakt niet uit, mits het dus goed onderbouwd is en past bij de onderwijsbehoeften van de leerlingen.Hetzelfde gaat ook op voor de verlengde kleuterperiode. In principe doorloopt een leerling de basisschool in 8 jaar. Als een kind er langer over doet (hetzij in de onderbouw, hetzij later) dan moet dit goed onderbouwd en beargumenteerd worden. De kalenderleeftijd is niet meer bepalend maar de ontwikkeling van de leerling. De leerstof van de pabo's wordt momenteel kritisch bekeken. De onderwijsinspectie voor basisonderwijs gaat hier niet over. Dit doet de onderwijsinspectie van het HBO. Wel gaat de onderwijsinspectie PO zich va 2012 richten op de kwaliteit van de leerkracht. Hierbij komen verschillende aspecten aan de orde als klassenmanagement, scholing, kennis en kunde.
Sinds het begin van het schooljaar werk ik met Dorr. Een mooi systeem waarin de leerlijnen en de doelen precies omschreven zijn. De twee leerjaren zijn in 6 fasen verdeeld. Er is een leerlingen volgsysteem en met behulp van de groepsmap en de daarbij geleverde formulieren maak je vrij vlot de groepsplannen. Het is het eerste jaar een behoorlijke tijdsinvestering,maar ik ga ervan uit dat ik daar de volgende jaren tijdswinst van krijg.
VerwijderenHallo Hetty, ons leerteam heeft een 1e kennismaking met DORR gehad en is erg benieuwd naar ervaringen uit de praktijk. Zou ik je mijn mailadres mogen geven voor directer contact?
VerwijderenAlie Hesta, obs IJsselhof, Zwolle
De kalenderleeftijd is niet meer bepalend maar de ontwikkeling van de leerling.
VerwijderenIk kan jullie het observatiesysteem 'KIJK!' aanbevelen. Tijdens je normale spelbegeleiding/ instructietafel schrijf je van 3 kinderen iets op over de zone van naaste ontwikkeling die ontstond in de interactie. In een handig groepsoverzicht krijg je uit de computer een prima hulpmiddel voor het maken van een groepsplan. Het systeem maakt de koppeling tusen de mijlpalen in de ontwikkeling en de tussendoelen waaraan je moet werken. Ook geeft het systeem praktische adviezen voor geschikte activiteiten. I www.gh.nl, tvisser@gh.nl
BeantwoordenVerwijderenAls we KIJK willen hebben we wel minimaal vijf teambijeenkomsten nodig en klassenconsultaties?
VerwijderenDat is ook niet gratis..
Ik geef mijn geld liever uit aan leuke werkbare coöperatieve werkvormen dan het invoeren van een observatiesysteem.
Ook wij werken met KIJK! Het tweede jaar nu, ik vind het invullen op de computer heel prettig. En het geeft een goed overzicht op de volgende stap in de ontwikkeling. In de handleiding staat heel duidelijk beschreven welke kenmerken je kunt observeren van een bepaald ontwikkelingsgebied. Erg verhelderend.
BeantwoordenVerwijderenTip: Neem eens een kijkje op op www.dorr-onderwijs.nl
BeantwoordenVerwijderenIk zou graag nog meer mensen willen over Kijk.
BeantwoordenVerwijderenWij zijn enthousiast over Dorr duidelijk helder + materiaal gekoppeld aan de fases van gr 1 & 2 Ze zijn bezig met een digitale verse (hoera) dan hoeven we alleen maar 1 x in te vullen en we krijgen klasse en groeps overzicht uit gewerkt (scheelt veel tijd en YES het is inspectie proef! Het is gemaakt door kleuterleidsters voor kleuterleidsters en alke stap is verantwoord!!!!!!!!!! Dames kijk op Dorr (heren ook) maar vooral Directeuren! Die kunnen en willen ons vaak niet snappen door inspectie onderzoek op een school is hij om HOERA !
BeantwoordenVerwijderenHallo Anoniem, ons leerteam heeft een 1e kennismaking met DORR gehad en is erg benieuwd naar ervaringen uit de praktijk. Zou ik je mijn mailadres mogen geven voor directer contact?
VerwijderenAlie Hesta, obs IJsselhof, Zwolle
DORR GEEFT HET GEVOEL EEN EXTRA MEDEWERKER IN HUIS TE HEBBEN IN PLAATS VAN HET GEVOEL WEL EEN EXTRA MEDEWERKER TE KUNNEN GEBRUIKEN!
BeantwoordenVerwijderenIs er iemand die met kijk gewerkt heeft en nu met Dorr werkt?
BeantwoordenVerwijderenWat is het verschil?
Wij zijn niet zo tevreden over kijk omdat wij vinden dat de kinderen vaak veel meer presteren dan wat voor hun leeftijd normaal is en zoeken een ander llvolgsysteem wat een meer reeel beeld geeft.