Zoeken in deze blog
vrijdag 23 november 2012
Digikleuters?!
Heeft het in deze digitale tijd nog zin om aandacht te besteden aan een potlood/pengreep? Ik vroeg het mij af toen ik vlak voor de tien minuten avonden eens extra lette op hoe de kleuters hun potlood vasthielden. Op heel veel verschillende manieren en ze tekenen er best goed mee. Heeft het zin om kinderen te leren hun potlood goed vast te houden? Doen jullie dat in je klas? Mijn eigen kinderen schrijven alleen nog maar een kaart naar opa en oma als ze op vakantie zijn. Ze werken en studeren en houden contact via hun telefoon en computer. Toen ze klein waren hebben ze eindeloos met klei, zand, blokken, lego gespeeld. Ze voelden zich wel eens benadeeld omdat zij geen spelcomputer kregen. Hoe zou het zijn als ze nu klein waren? Zou ik ze met een Ipad laten spelen?
Ik was deze zomer op een feestje op een hip Haags dakterras. Er waren veel jonge mensen, een aantal senioren en ook twee peuters. Het ene jongetje speelde alleen maar met de telefoon van zijn moeder, het andere kind was niet weg te slaan bij de lap-top die voor de muziek zorgde. Vandaag las ik een column op Frankwatching.com, http://www.frankwatching.com/archive/2012/11/23/scholen-en-social-mediawijsheid-hoe-stoppen-we-de-digitale-kloof/ bekeek het filmpje over de nieuwe kleuters en dacht terug aan de kinderen op het feestje. Ik zag ze opgaan in hun spelletje, totaal geen aandacht hebben voor hun omgeving, geen plezier hebben met de andere mensen op het terras. De betrokkenheid was groot, dat was zeker. Toch heb ik er mijn twijfels bij. Onze kinderen de wereld laten ontdekken via een beeldscherm, is dat wat wij willen?
Tijdens de inspiratiemiddag kleuters en digibord die ik afgelopen woensdagmiddag volgde zag ik het enthousiasme van Linda Humme. Zij kan en doet heel veel leuke dingen met haar digibord en vertelt daar vol overtuiging over. Toch blijf ik twijfelen. Het is zo veel rekenen en taal, zo rationeel, zo cognitief. Bij onze rekenmethode zit ook een digitaal deel. Ik startte de spelletjes op en ging die, na de verhalen van Linda proberen. Het eerste spel begon met een jas. Die jas heeft groene knopen en er mist er een. Naast de jas zie je verschillende gekleurde knopen. De opdracht die er bij hoort is: 'Kies de goede knoop' Ben ik te veel kleuter als ik de rode knoop of de paarse kies? Of maak ik dan een fout?
Spelen onze kleuters over een paar jaar met Ipads in de klas? Wat denk jij?
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Ik ben zelf erg voor het digibord als AANVULLING in de kleuterklas maar NIET als vervanging van het ontdekkend leren. Auditief, tactiel, visueel en communicatief en ook zeker spelend leren moet voorop blijven staan in een kleutergroep!!
BeantwoordenVerwijderenIk zag op jouw yurls site ook heel veel leuke en waardevolle tips, heb jouw site bij mijn favorieten geplaatst. Dank voor het verzamelen en delen!
VerwijderenJa, Jannie, dit ga je niet tegen houden, leren lezen op een tablet, leren rekenen op een tablet, boeken lezen, spelletjes doen, voorgelezen worden. Het eind is nog lang niet in zicht, de mogelijkheden zijn grenzeloos en ik neem ze lekker mee het bos in :)
BeantwoordenVerwijderenHet was ook niet mijn plan om het gebruik van tablets tegen te houden maar er over 'praten, van gedachten wisselen boeit mij. Zeker met jou, als ervaringsdeskundige in het bos en ook digitaal actief/creatief!
VerwijderenWerd er op het feest alcohol gedronken? Is het goed om kinderen op jonge leeftijd al bloot te stellen aan het gebruik van alcohol?
BeantwoordenVerwijderenAlcohol gebruik is heel erg normaal in onze samenleving. In kleine hoeveelheden is het geen probleem en kan het zelfs gezond zijn. Zo is het ook met iPads.
Ook heeft onderzoek laten zien dat mensen tegenwoordig veel meer met elkaar omgaan en communiceren dan vroeger. Juist door sociale media.
De wereld ontdekken via een digibord is fantastisch. Vroeger was de wereld niet groter dan de stad waarin je woonde en de krant die je las. Reizen was voor rijke mensen en informatie niet voor iedereen toegankelijk.
Tegenwoordig kan je alles laten zien wat er op de wereld is. Nieuw kind in de klas uit een ander land? Laat de andere kinderen via videos, geluiden en foto's zien waar het kind vandaan komt. Je kan de taal laten horen, de overeenkomsten laten zien en ook de verschillen.
Is er een onderwerp waar de kinderen helemaal blij van worden in de klas? De boeken zijn beperkt en kunnen maar een aantal pagina's per onderwerp laten zien. Digibord geeft je de mogelijkheid om extra informatie te tonen.
Toen ik op school zat viel de Soviet Unie uit elkaar. Belangrijk moment in de geschiedenis. Jammergenoeg werd de Bosatlas niet meteen vervangen en was de Soviet Unie nog een tijd lang een unie volgens het boek.
Met iets als google maps is de verandering bijna meteen doorgevoerd indoen nodig.
Mijn zoontje leerde op school over recycling. Thuis heb ik hem via de beeldbank van school tv allemaal extra informatie kunnen geven en hem laten ZIEN wat er met het glas gebeurde dat hij naar de glasbak had gebracht.
Met heel veel dingen is de manier van aanbieden belangrijk. Onder begeleiding kunnen digitale media een erg krachtig middel zijn in de klas en thuis.
Zo vreemd om hier een reactie te lezen onder mijn eigen naam. Ik begrijp jou 'jufJannie,' als app ontwikkelaar en verkoper ben jij natuurlijk enthousiast over tabletgebruik. Hoe kwam je op het idee om jouw bedrijf 'jufJannie' te noemen? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar ;-)
VerwijderenKwam via twitter op je blog terecht. Fijn om weer eens een echte juf te treffen die met haar 'poten in de modder' staat en tegelijk ook tijd neemt om na te denken over haar onderwijspraktijk en haar gedachten daarbij te delen met anderen, zodat er een dialoog kan ontstaan tussen onderwijsprofessionals, ook in het primair onderwijs! Keep up the good work!
BeantwoordenVerwijderenHallo Hester, jij hebt mooi verwoord wat de bedoeling is van mijn blog: Stil staan bij waar wij mee bezig zijn, de dialoog op gang brengen. En: Ik schrijf graag en voel via de reacties de verbinding met lezers/collega's /ouders. Jouw woorden hier geven mij energie, bedankt!
BeantwoordenVerwijderenjaja, allemaal leuk en aardig dat kinderen dmv nieuwe media zoveel meer te zien krijgen, geluid, beeld, etc.etc. Maarrrrr....... het is zitten en kijken. Niet "doen"..... Lijkt me niet erg handig voor kleine kinderen om alleen maar achterover leunend alles te absorberen wat ze voorgeschoteld krijgen. Waar is de fantasie? Inbeeldingsvermogen? Creativiteit? uiting geven aan gevoelens, gedachten, indrukken... op hun EIGEN manier????? Ik weet dat hier een kunstenaar spreekt, maar al was ik dat niet: het is zoooooo belangrijk om kleuters/kinderen en zelfs volwassenen ZELF dingen te laten doen, hun eigen VERBEELDING te laten maken, dat kan iemand alleen maar zelf, elke uitbeelding, uiting van creativiteit van een ander is niet die van jou ! En laten we alsjeblieft wel het unieke van elk kind/mens blijven zien en ze dit ook laten uitdrukken op hun eigen manier. Internet is leuk, maar verrijkt niet alles.....
BeantwoordenVerwijderen!!!!!!!!!!!!! ;-)
Verwijderen