Zoeken in deze blog

dinsdag 25 juni 2013

Ontdekkingsreis

Toen ik een paar maanden geledenop een mooie zonnige dag met de bijtjesklas naar de kinderboerderij ging en we na het bezoeken en knuffelen van alle dieren nog even naar de geitenweide gingen, lag daar een enorme omgezaagde populier. De kleuters klommen over de stam en tussen de takken door. Ik liep er met de begeleidende ouders om heen, een beetje griezelend-gaat dit allemaal goed- en tegelijk vertrouwend op mijn ervaring. Kleuters weten meestal heel aardig wat ze al wel of nog niet kunnen. Een van de kleuters kwam op dat moment naar mij toe en zij stralend: 'Het lijkt wel vakantie, juf....' Ja, ik voelde hetzelfde. Wat een ontspannen, heerlijke tijd hadden we hier met elkaar, het leek wel vakantie! Toen Wim, onze directeur maandag voorstelde dat ik op de plandag iets over mijn visie op 'kleuteronderwijs' zou vertellen, dacht ik aan de uitspraak 'Het lijkt wel vakantie' . Misschien denken jullie nu aan ontspannen in de zon op de rand van de zandbak zitten en vraag je je af, 'waarom zijn die kleuterjuffen dan vaak zo moe, aan het eind van de dag?' Dat zal ik uitleggen. Het woord 'vakantie' vervang ik dan door 'op reis zijn' op ontdekkingsreis. Niet met Kras of Fox, geen georganiseerde reis, waar alle plaatsen waar je terecht komt al vast liggen en waar alles al van a tot z voor je geregeld is. Het leven in een kleuterklas lijkt in mijn ogen meer op een backpacktrip. Het ticket naar het nieuwe onbekende land, dat kleuterklas heet, krijg je gratis als je vier jaar wordt. Vol verlangen om op reis te gaan kijken de meeste kleuters uit naar die grote dag.... Morgen vervolg ;-)

4 opmerkingen:

  1. Ik ben zo benieuwd wat je verder gaat schrijven, Jannie! Wanneer is het morgen? ;-)
    Groetjes!
    Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Morgen was gisteren lieve Anne-Marie ;-))) En nu ben ik te moe om verder te gaan typen....Het lijkt op 'morgen is de koffie gratis'.....Of jam karet, in het Indonesisch 'elastieken tijd'....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Herkenbaar, Jannie... Maar ik blijf nieuwsgierig naar het vervolg! Ik word altijd zo blij van jouw kijk op het (kleuter)onderwijs, het kind en de wereld in het algemeen! Maar neem je tijd, ik ben geduldig:-)

      Verwijderen
  3. Ja, een dag in een kleuterklas als één grote ontdekkingsreis!

    BeantwoordenVerwijderen