Zoeken in deze blog

dinsdag 25 januari 2011

Toetstijd

De ene kleuter zit ingespannen in het toetsboekje te kijken. De ogen van een ander dwalen alle kanten op. Vandaag was het toetsdag. De meeste kleuters vinden het toetsen best interessant. Ze zitten aan een tafeltje en werken in een boekje, dan lijkt het alsof je al best groot bent en dat willen ze graag, groot zijn. Ik had mij voorgenomen om het als een spelletje te brengen. We gaan groep drie spelen. Heel goed luisteren naar wat ik voorlees en dan een streepje zetten onder het goede plaatje. De kleuters doen mee, luisteren, zetten streepjes maar soms weten ze het even niet en vragen aan mij 'Juf, ik weet het niet, wat is een hoef?'Ze zijn gewend aan het stellen van vragen en leren daar zo veel van. Ze zijn er onbevangen in, durven nog vragen te stellen. Ze zijn ook gewend om antwoord te krijgen en nu ineens, heb ik het gevoel dat ik hen in de steek laat. Wat is dit toetsen van kleuters een ontzettend onnatuurlijke manier van doen! Ik heb vooral medelijden met mijn best heel slimme tweetalige kinderen. De één spreekt vloeiend Thais, de ander vloeiend Spaans. Ze spreken ook goed Nederlands maar hun Nederlandse woordenschat is wel kleiner dan die van de andere kinderen. Ook de kleuters die nog niet toe zijn aan synthetiseren, zitten mij hulpeloos aan te kijken als ik zag 'Zet een streepje onder M-U-T-S'. Ze hebben werkelijk geen idee. Ik zeg dat ze toch maar een streepje moeten zetten en dat het helemaal niet erg is, dat ze het niet precies weten maar intussen heb ik het gevoel dat ik hen bedrieg. En voelen zij dat ze tekort schieten, er worden dingen van hen gevraagd die ze nog niet kunnen weten. Hoe lang ga ik hier nog mee door? Wie kan mij uitleggen wat er positief aan Citotoets voor kleuters is? Zijn er scholen waar de Citotoetsen voor kleuters niet gebruikt worden??? Vertel, vertel!!

16 opmerkingen:

  1. Oh, wat herken ik dit toch. Ik gruwel van de toetsen, zou er ook zo een blog aan kunnen wijden. Ik heb het bij ons op school heel lang kunnen tegenhouden maar van de inspectie kregen we een onvoldoende, dus de school besloot om 1 toets te doen bij de oudste kleuters. Nu (een aantal jaren later) doen we er vier:-(. Ik vind het ook zo jammer van de tijd. De hele maand januari toetsen en weinig tijd om 'les' te geven. Wat een gemiste kans!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Yes! Medestanders.......... welke kleuterjuf is het nu wel eens met het toetsen. Ik noem het schooltje spelen. Groep 2 gaat nog wel maar groep 1 snapt er weinig van. Nooit werkbladen gehad en dan ineens in een boekje kunnen werken.
    En dan die analyse na afloop. Sommige jongste kleuters zetten zomaar een streepje en hebben dan dus ook zomaar een antwoord goed.
    BBBLLLL waarom doen we dit nog? Inspectie ja
    En ik weet ook echt wel wie een achterstand heeft en wie niet. Heb ik geen toets voor nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tja, het smalle van "meten is weten".... Ik verheug me erg op de conferentie in februari van de stichting Duurzaam Leren met als hartverwarmend thema "Elk kind is een belofte", ga jij nog?
    Hartelijke groet, Jeannette

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij ons op school gebruiken we de Cito-toets sinds een aantal jaren uitsluitend als diagnostisch instrument: bij twijfel toetsen! Gelukkig dus nog geen tafeltjes uit elkaar en kleuters toetsen. Walgelijk vind ik dat. Maar moet je je eens voorstellen wat dat wordt met peuters op school straks... als groep 1 al zo'n moeite heeft met streepjes zetten. Zijn we vergeten hoeveel het kind in zijn ontwikkeling leert van spel? En ben benieuwd wat jullie vinden van het voorstel van Marja van Bijsterveld over de taalachterstanden bij peuters en het antwoord: naar school!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik meen me te herinneren dat de TOMschool *team onderwijs op maat* De Wilster in Middelstum geen toetsen afneemt in de onderbouw. http://www.obsdewilster.nl

    Groetjes Karen

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wij hebben zelf toetsen gemaakt vanwege die frustraties;we nemen de toetsjes een keer individueel af, een keer in groep en bij kinderen met faalangst of mindere taakspanning, geven we hen nog een extra kans en mogen ze dit nog eens doen.meestal komen dan diverse resultaten naar boven en kunnen we di dan ook beter interpreteren en evalueren.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij hebben de toetsen ook erg lang weten tegen te houden, maar moeten er nu ook aan geloven. Ook wij hebben geen toetsen nodig om te zien wat de kinderen kunnen. Gelukkig gaat bij ons de directie nog accoord met alleen een toets midden groep 1 en midden groep 2! Alleen de echte uitvallers doen we aan het eind nog een keer! Kinderen die goed scoren hoeven toch niet nog een keer dezelfde toets te maken. We doen toch ook niet elk jaar ons rijexamen opnieuw! Goed is goed vinden wij!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij gebruiken op onze school alleen de M-toetsen. Volgend jaar willen we ze digitaal gaan afnemen, kijken hoe dat bevalt. We doen het alleen voor de inspectie, we hechten 100x meer waarde aan het leerlingvolgsysteem dat we hebben: OntwikkelingsVolgModel voor jonge kinderen. Daarmee vergelijk je kinderen niet met elkaar, maar meet je de ontwikkelingsstappen die ieder kind doet.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ook bij ons was het weer toetstijd. Wat een drama, de taaltoets is geloof ik al 20jaar oud. Vreselijk. Ordenen deden we vorig jaar digitaal dat is een leuk spelletje voor de kinderen, maar weer op papier wegens gebrek aan computers. Ik haat deze tijd, we weten zo al heel goed wie in welk niveau zit. Waarom een toetsmoment, wij werken iedere dag met ze. Jammer dat daar nog steeds niet naar geluisterd wordt. Succes allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gelukkkig zijn wij weer teruggegaan naar het toetsen op papier. De kinderen van groep 1 moesten eerst een "muisvaardigheidsbewijs"halen alvorens ze met de toetsen konden beginnen. Maar lang niet iedereen was vaardig genoeg om er ook op "afgerekend"te worden. Want als je iets te lang wacht met antwoorden,gaat de opgave voorbij en als je even tussendoor plassen moet........jammer dan.De betrouwbaarheid van de toets liet de wensen over.De score kwam niet overeen met wat ik de groep ervaarde.
    We delen een groep nu in 2en en hebben in ieder geval tijdens het "kantoortje spelen"zicht op hoe een opgave aangepakt wordt.Het blijft een bevalling !!
    Bovendien vond ik de huidige versie erg moeilijk.Dan kan het wel zo zijn dat er voor iedereen iets bij moet zitten maar als je opgaven voor je neus krijgt die je niet begrijpt,kan dat knap frustreren !

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wij deden de nieuwe taaltoets en de uitslag viel echt tegen. Wie heeft ook ervaring met die nieuwe taaltoets. Wat boven staat geschreven is zeer herkenbaar verder.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een toets is goed te gebruiken (als het dan ECHT moet) als signalering. Helaas worden we erop afgerekend. Helemaal als de inspectie langs is geweest.
    Je krijgt de neiging om te sjoemelen. Eerst oefenen ofzo. Maar dan val je in de grootste valkuil: Cito rekenen groep 2 vonden wij HEEL moeilijk. Resultaten zijnn ook niet zo goed. Sluit totaal niet aan bij groep 2. Cito gebeld. Hoe kan dit toch? Blijkt dat de oude Cito rekenen dusdanig gemaakt werd, dat er alleen a-b-c gescoord werd. Ze vonden dat de leerkracht hier te weinig aan had, dus is de toets moeilijker gemaakt.
    LET OP: als wij allemaal gaan voorbereiden, zal deze toets in de toekomst ook wel moeilijker gemaakt gaan worden. En als wij niet voorbereiden hijgt de inspectie in je nek.
    HELP!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Beste allemaal,

    Heel hartelijk bedankt voor al jullie reacties. Het doet mij goed om te merken dat er meer juffen (en meesters?)zijn die 'worstelen' met de cito toetsen. Tegelijkertijd voel ik een soort machteloosheid, we moeten dit doen, dus doen we het maar...Ik deel de conclusie dat je niet al te veel aandacht hoeft te besteden aan de uitkomsten. Vertrouw op je eigen observaties, lees ik in verschillende reacties, dat blijf ik vooral doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dag

    Ook ik heb net mijn groep gepest met al die boekjes! En ja, de scores zijn bedroevend laag, vooral met rekenen! Echt supermotiverend voor mijn kleuters, die ik ondertussen echt wel ken. En bovendien ben ik nog niet klaar: TAK, beginnende geletterdheid, Eindtoetsen......totaal gaat groep 2 7 x aan de slag!!Waar zijn we mee bezig? Onze school heeft net weer groen van inspectie, maar met dit resultaat...bedankt CITO, ook namens mijn kleuters!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ook wij moeten er aan geloven..........TOETSEN!!
    Ja, van de inspectie MOET het, die willen feiten . Heb je dan met 30 jaar ervaring in het kleuteronderwijs nog eigenlijk wel deze toetsen nodig?????? Zou ik niet weten hoever het kind in zijn ontwikkeling is? Ik wil zoooooo graag terug naar de "oude" kleutertijd; gewoon heerlijk aan een tafel gezellig kletsen(je observeert gelijk natuurlijk) even in een hoek meespelen. Helaas, geen tijd want je moet je hulpplannen uitvoeren. Nee, hoe hou ik dit nog uit tot mij 67ste jaar?

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Het is nu vakantie en ik lees deze blog nu voor het eerst. Ook wij plagen onze kleuters met 2x een Cito-toets per schooljaar.
    Toevallig is mijn moeder al jaren kleuterjuf en ik ben pas begonnen (2e jaar). We zijn het er allebei over eens dat toetsen niet de manier is om er bij kleuters achter te komen hoever hun ontwikkeling is. Observeren tijdens hun spel...daar zie je pas veel aan!! En inderdaad mensen: van toetsen worden wij niet gelukkiger!! Kijken-kijken-kijken!!
    Kunnen we geen anti-cito-toets-bij-kleuters-comité oprichten;)??

    BeantwoordenVerwijderen