Zoeken in deze blog

zondag 11 december 2011

Digibord

Hanneke staat met een filmpje over het digibord op leraar24. Ik bekijk het filmpje en zie haar grote enthousiasme. Tegelijk vraag ik mij af 'wat heb ik met het digibord?' Een half jaar hangt het nu bij ons in de klas en ik ben aan het ding gewend geraakt. Maar eigenlijk doe ik er weinig mee. Een digitaal prentenboek bekijken, dat wel af en toe. En Koekeloere zien we nu op het digibord maar wat is het verschil met tv kijken?

Waarom voel ik een soort weerstand tegen het bord in de klas terwijl ik zelf wel graag op internet ronddwaal, facebook voor mij een soort spelen is en het schrijven van een blog en het lezen van de reacties daar op mij ook veel plezier geven.

Voor mijn gevoel zitten kleuters thuis al zo vaak en lang naar beeldschermen te kijken. Dora, Megamindy, het huis Anubis en zelfs verhalen over Harry Potter hoor ik voorbij komen.

Als ik dan zie hoe sommige kleuters tekenen en knippen(of eigenlijk niet tekenen en knippen)als ze pas op school zijn, dan vraag ik mij soms af of ze thuis potloden hebben, of er verf en papier en plaksel en een schaartje is om mee te spelen.

Daarom laat ik ze op school zo veel mogelijk 'kliederen', dat geeft rommel.Ik loop regelmatig met paarse ecolinehanden rond. En ook de vloerbedekking in de klas ziet er na 15 jaar bijna dagelijks verven, knippen, scheuren en plakken, spelen met zand en water en takken en bladeren uit als een 'kunstwerk'. Ik geloof in leren door doen, door voelen, ervaren, ruiken, proeven, iets in je handen hebben en dat is wat ik mis bij het digibord.

Maar misschien heb ik het mis? Is het een vooroordeel waar ik last van heb? Zijn jullie wel heel enthousiast over het digibord? Geef mij een tip? Wat is jouw leukste digibord idee voor kleuters??? Alvast bedankt!

14 opmerkingen:

  1. Jannie, ik voel mij geroepen om hierop te reageren, want kennelijk is mijn verhaal toch niet helemaal duidelijk overgekomen.
    Ik voel mijzelf een kleuterjuf in hart en nieren. Knippen, plakken, proeven, voelen, ecoline-handen en troep in de klas horen daar zeer zeker bij en mogen in de klas ook niet verdwijnen met de komst van het digibord. Het bord is bij mij in de klas niet een scherm waar de kinderen naar kijken. Het is een bord waar aan gewerkt wordt en niet door mij maar door de kinderen. De kinderen kunnen het bord gebruiken als multifunctioneel tekenscherm. Maar ze kunnen er ook zelfstandig opdrachten op maken die ik van tevoren heb gemaakt. De opdrachten die ik maak sluiten aan bij de belevingswereld van de kinderen, bij het thema waar we op dat moment aan werken en bij de doelstelling die ik wil bereiken.
    Tijdens een muziekles kan ik in een handomdraai muzikale ondersteuning geven aan een liedje. Maar ik kan ook zo ritmekaarten op het bord toveren die voor alle kinderen goed zichtbaar zijn en ik sla ze op en voor een volgende keer liggen ze zo weer klaar. Een muziekinstrument met het bijbehorende geluid erbij kan ik zo laten zien op het digibord. Natuurlijk is dat digitaal en is het beter / leuker als je een echte viool, gitaar, piano, drumstel etc in de klas hebt. Alleen lukt me dat niet altijd.
    Ik kan zo nog wel even doorgaan maar beter is misschien nog dat je een keer bij mij in de klas komt kijken Jannie. Twee jaar geleden stond ik op de IPON met het SMART Board en kleuters en toen kwam er ook een juf die helemaal niets met het digibord had. Nadat ik haar had laten zien wat ik met het bord deed was ze om en zag ze ook mogelijkheden om het in haar Montessorionderwijs toe te passen. Dus bij deze ben je van harte uitgenodigd om bij mij in de klas te komen kijken Jannie.
    Groetjes Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kom Hanneke, ik kom er aan ;-) Ik ben blij met jouw reactie want ik realiseer mij dat er veel mogelijkheden in mijn bord zitten die ik tot nu toe niet ken....Langzaam leer ik er wel steeds iets bij, een bezoek aan jouw klas zou een grote sprong vooruit in mijn digibord kennis betekenen. Ik kom echt hoor, in januari?! Op een maandag of een dinsdag?! En daarna lekker uit eten in de stad, ik trakteer :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik lees je reactie nog een keer en dan valt het woord TOVEREN mij op, het digibord als Toverbord, zo ga ik het maar beschouwen, dan past het beter in mijn klas ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Jannie,Super dat je langs wilt komen en in januari ook helemaal goed! We gaan via de mail wel even een afspraak maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Natuurlijk wil ik hier ook wel even op reageren. Ik hoor om mijn heen bij andere kleuterjuffen zeker ook weerstand. Alsof wij de kinderen alleen nog maar aan het bord laten werken. Zeker is ook spel zeer belangrijk. Maar ook dat kun je stimuleren door het bord. Mijn duo heeft laatst (in de sinterklaastijd) diverse plaatjes op het bord laten zien van spelmogelijkheden voor sint en piet. In de kring werden ze geoefend/uitgespeeld. De kaartjes heeft ze ook uitgeprint en lagen daarna in het speelhuis. De week erna kwam ik weer en merkte duidelijk dat er meer verschillende soorten spel te zien waren. Juist door de duidelijke instructie visueel ondersteund door het bord kun je meer bereiken.
    Op de kleuteropleiding (ik ben ook nog een 'echte' kleuterjuf) leerde wij trouwens dat je mappen vol met plaatmateriaal moest verzamelen om de kleuters te kunnen laten zien waar je het over hebt. Juist de visuele ondersteuning biedt de meerwaarde. Ik kan ook nog wel lang door gaan en bij mij mag ook iedereen komen kijken.
    Laten de kleuters inderdaad wel echt kleuters blijven. Ik sjouw nog steeds regelmatig van alles mee naar school. Kook appelmoes ipv alleen een filmpje op het bord over het maken van. Zolang je dat niet uit het oogt verliest geeft het bord meerwaarde en is het geen verarming van het kleuteronderwijs

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb ook een bord in de klas en voel geen angst of weerstand maar toch maak ik me zorgen. Gaan we niet te veel over op het gebruik van het bord op veel momenten? Kan het niet wat minder? Veel dingen moeten kinderen gewoon ervaren met hun handen en andere zintuigen. Het bord kan niet alles. Oefeningen op het bord doe ik vrijwel alleen klassikaal, ik heb genoeg ontwikkelingsmateriaal en geprinte materialen in de klas waar ik ze liever mee laat werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ken Hanneke Meinen als een enthousiaste leerkracht die haar kennis deelt en zich inzet voor ICT in het onderwijs. Wellicht dat het fragment van leraar24 geen recht doet aan de praktijksituatie in de klas.
    Wat ik in het fragment zag maakte mij niet bepaald enthousiast voor een digibord in de kleuterklas. Een laptop/ipad gekoppeld aan een beamer: ja. Digibord en stemkastjes: nee. Werkwijze is erg uniform en klassikaal. Het bord is veel te groot voor een handige bediening door een kleuter. Op een ipad of op een laptop met muis is een betere en meer logische keuze.

    Kleuters leren de wereld tegenwoordig vooral kennen achter glas. Binnenshuis en vaak via computer of tvscherm. Dat is een verarming en een erg eenzijdige verkenning van die werkelijkheid. Juist als dat thuis al veel gebeurt, is het belangrijk om op school ook die kan veel aan te spreken. Er valt veel over te zeggen.

    Ik blijf het kritisch volgen. Zelf werk ik ook regelmatig op digibord of met een beamer. Volop mogelijkheden, maar ook met gevaarlijke kanten voor de toekomst van ons onderwijs.

    Alle lof voor de inzet, enthousiasme en energie van Hanneke Meinen. Helaas word ik weinig enthousiast over de inhoudelijke kant van het verhaal. Het toverbord kan ook betoveren en dat is heel gevaarlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wanneer ik de kleuters laat kiezen tussen: laten we samen een filmpje kijken of zal ik poppenkast spelen, hebben de kleuters al snel hun keuze gemaakt: poppenkast!! Het is als kunst: het originele, het hier en nu heeft altijd meer waarde.Is het niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb sinds kort ook een digibord. En ik was er zeer enthousiast over. Dat ben ik nog steeds hoor, maar er zijn bepaalde dingen die ik liever zelf doe, zoals voorlezen bijvoorbeeld. Wat ik wel doe zijn m.n. rekenspelletjes op het digibord. Ik merk dat kinderen toch wel digitaal ingesteld zijn en dat ze echt sneller de getalsymbolen leren en dat het synchroon tellen ook veel beter gaat. Op elke actie is een reactie en dat is wat kleuters toch boeit. Dat wil overigens niet zeggen dat we geen rekenspelletjes meer doen in de kleine kring hoor! Zeker wel! 2x per week werkt een groepje met het digibord en deze les wordt tijdens de inloop de volgende dagen herhaald in tweetallen. De kinderen corrigeren elkaar dan, geven elkaar complimentjes en glunderen. De andere groep werkt die week aan tafel met rekenspelletjes.

    Ik ben het niet helemaal eens met Peter te Riele. Er zijn veel kleuters die nog niet over voldoende motoriek beschikken om goed met een muis om te gaan. Hierdoor zie je veel frustratie bij sommige kinderen. Een touchscreen is dan beter, vooral omdat het ook groter is. Tellen gaat ook wat makkelijker als het niet te dicht bij elkaar staat.

    Ik ben enthousiast over het digibord, wil het niet meer kwijt, maar heb wel gemerkt dat het ook belangrijk blijft om dingen zelf te blijven doen. Dat schept een goed groepsklimaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. kleuterjuf:
    Graag zou ik reacties krijgen van jullie, ik heb n.l. als POP opdracht: onderzoek eens of een digibord bij onze kleutergroepen is aan te raden, (de groepen 3 t/m 8 hebben al een digibord) wat zijn de mogelijkheden en welke programma's zijn er speciaal voor kleuters?

    Graag tips en reacties

    BeantwoordenVerwijderen
  11. wij werken in onze (6) kleutergroepen allemaal met een touchscreen van Smartboard. Het is een soort groot tv-scherm, dat we op kleuterhoogte hebben opgehangen. We zetten het af en toe in bij de grote kring, maar veel vaker bij de speel-werkles, waarbij de kinderen twee aan twee met het touchscreen werken. Bij mij in de klas doen de lln. dan reken-/taalspelletjes, die ik vooraf op het bord heb klaargezet. Deze spelletjes heb ik of zelf gemaakt in Notebook (format dat hoort bij Smartboard,of heb ik op het internet gevonden.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Kleuterjuf
    Ik ben ook zeer enthousiast over het digibord in de klas. Ikzelf gebruik het vaak om iets uit te leggen, iets te laten zien (bijv.n.a.v. de vraag: wat is een pauw juf?) en voor reken- en taalspelletjes die aansluiten bij het thema. (vaak zelfgemaakt in ActivInspire) Ook liedjes, filmpjes e.d. kun je inhoudelijk beter laten aansluiten bij het thema (online in database te vinden).
    Ook gebruik ik het bord bij het kringgesprek op maandagmorgen bijv. bij kinderen met uitspraakproblemen. (bijv. Downleerling) De ouders sturen aan het eind van het weekend foto's naar mij op die ik op maandagmorgen in een PPT laat zien. De andere leerlingen begrijpen beter wat er wordt verteld, zijn vol aandacht. Het geeft weer aanknopingspunten om in gesprek te gaan met deze leerling. Het bevordert zo de sociale contacten in de klas, zeker voor leerlingen die dit juist keihard nodig hebben.
    Maar de 3D wereld is voor kleuters nog belangrijker om de wereld om hen heen te begrijpen. Dus zeker appelmoes blijven maken, spelen met ontwikkelingsmateriaal en het bos in!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Petra Biesterbos10 januari 2012 om 08:25

    Naast de bovengenoemde mogelijkheden gebruik ik mijn digibord ook om klassikaal computerspelletjes uit te leggen van bijv. Bas gaat digitaal of Bas telt mee. De kinderen kunnen er daarna zelfstandig op de vier leerlingcomputers mee aan de slag.
    Ook scan ik veel: werkbladen, oefenbladen van Cito, bladzijden uit het kleuterschrift van de schrijfmethode, enz. Je kunt dan alles veel beter uitleggen dan wanneer je het blaadje voor de kring omhoog houdt.
    Van jaarlijks terugkerende thema's maak ik een woordveld met afbeeldingen erbij die ik van het internet haal. Opslaan in je bibliotheek en zo weer te gebruiken!
    's Morgens bij binnenkomst staat er vaak een passende plaat op het digiborg, bijvoorbeeld brandende adventkaarsen.
    Ik hoop dat jullie wat aan deze ideeën hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Jannie, ook ik voel me geroepen om te reageren. Zelf zie ik vaak dat docenten (of dat dit nu in de kleuterklas, basis of middelbare school is) het idee hebben dat ze per se gebruik 'moeten' maken van het digibord, in plaats van het gewoon te zien als een modern schoolbord. Laat ze dus vooral lekker kliederen, knippen en plakken maar gebruik wanneer nodig het smartboard als een extra handig schoolbord. Laat ze bijvoorbeeld zelf iets tekenen bij een plaatje op het digibord, is ook allemaal mogelijk. Ik begrijp je weerstand maar dit is absoluut niet nodig mijn insziens, zie het gewoon als een mooie toevoeging!

    BeantwoordenVerwijderen