Zoeken in deze blog

donderdag 18 november 2010

Billenbrood

Maandag was ineens de rust in de klas terug gekeerd. Na een stormachtige week voor de aankomst van Sinterklaas, leek het wel of de kleuters opgelucht waren dat de Sint de weg naar Nederland dan toch gevonden had. Wat mij betreft mag het Sinterklaasjournaal op tv het hele verhaal wel wat minder spannend maken.
Op maandagochtend begin ik altijd met een binnen-buitenkring en de ene keer hebben de kleuters meer te vertellen dan de andere. Deze maandag was er gespreksstof genoeg. Iedereen had de intocht van Sinterklaas meegemaakt: Op tv, in het stadshart en ergens anders waar hij met de boot aan kwam. Wat heerlijk, dat dat allemaal tegelijk kan.
Jaren geleden heb ik een paar pieten pakjes genaaid, samen met allerlei attributen die met Sint te maken hebben, bewaar ik die in een grote bananendoos. Die doos werd maandag vol enthousiasme doorzocht, mijters werden gepast, pakjes aangetrokken, schoenen gezet, een wandelstok met goudverf geverfd en de aftelkalender in gebruik genomen. Zo waren we, terwijl de paddestoelen nog op de ramen staan in no time in Sinterklaasstemming.
Het boekje van Jacques Vriens ‘Dag Sinterklaasje’ met Wouter en Mieke in de hoofdrol, is misschien al wel 30 jaar oud en toch lees ik het elk jaar weer voor. Niet erg vernieuwend, maar het verhaal is zo grappig, met zo veel humor. Ik geniet elk jaar weer van het plezier dat de kleuters hebben als ik het voorlees.
’s Middags was het stralend weer. ‘Het lijkt wel lente in de herfst’ zei één van de kleuters en de anderen zagen en voelden dat ook. Een middag om heerlijk buiten te zijn. Ik bedacht dat we wel naar de bakker konden gaan om pepernoten te kopen. Er ging een gejuich op, toen ik dit voorstelde. Al zingend wandelden we naar de bakkerswinkel waar een moeder van één van de kinderen van onze school werkt. Toen we binnen kwamen pakte zij gelijk een zak pepernoten van de plank, deed ze in een schaal en deelde ze aan ons uit. Mmm, goede reclame!
We hebben een poosje in een kring op de vloer van de bakkerswinkel gezeten en om ons heen gekeken, wat daar allemaal te zien was. Letters natuurlijk, pepernoten, speculaas, chocolaatjes, banketstaaf, en een pietenbolletje. Dat laatste is zoiets heerlijks. Een soort ronde kruidkoek met een dikke laag chocoladeglazuur er op. Ik ben er dol op en stelde voor om er één te kopen. Het lijkt een billenbrood, riep één van de kinderen en inderdaad, iedereen zag het, de twee helften van het bolletje lijken precies op twee mooie bruine billen. Jacques Vriens zou het zo in zijn Sinterklaasboekje kunnen verwerken.
Met ons billenbrood, een zak pepernoten en een zakje kleine chocoladelettertjes zijn we weer terug naar school gewandeld. Wat een heerlijk begin van de Sinterklaastijd dit jaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten