Zoeken in deze blog

donderdag 10 januari 2013

Een nieuw begin

Als een blok viel ik gistermiddag op de bank in slaap. Twee uur later werd ik pas weer wakker. Vroeger, heel lang geleden, toen ik full-time werkte (1980-1987 op ’t Overstapje in Lelystad) had ik dat vaak op vrijdag. Nergens meer zin in, helemaal gesloopt door de enorme klas kleuters die ik toen had.
Daarbij leefde ik het leven zoals mijn jongere collega’s dat nu doen. Verschillende gezellige eetclubjes, sporten, vrijwilligerswerk doen en uitgaan. Op donderdagavond vaak tot diep in de nacht en dan de volgende ochtend, een beetje brak en vol goede herinneringen, vrolijk weer naar school. Vrijdagsavonds kon je me dan opvegen. Gisteren was dat op woensdagmiddag al het geval.
Zes weken geleden werd ik ziek. En gisteren ging ik voor het eerst na die zes weken, weer naar school. Ik zag er een beetje tegen op. Maar dat was helemaal niet nodig geweest. Wat zijn kleuters toch heerlijke wezens. Vol enthousiasme werd ik begroet, heel veel handen heb ik geschud. Goede wensen gegeven en ontvangen. Vriendelijke opmerkingen van ouders,klopjes op mijn schouder, een zoen, een knipoog, een omhelzing. Wat een warm welkom, dat deed mij goed! Toen de ouders weg waren en ik de kring rond keek, leek het alsof ik niet weg geweest was. Iemand voorspelde het al. ‘Juf zijn is net zoiets als fietsen, dat verleer je nooit’ En het is waar. Ik voelde mij gelijk weer thuis op school. Het enige verschil met vroeger is, dat ik nu na een ochtend al uitgeteld was, en 25 jaar geleden pas na een hele week. ‘Zou het dan toch de leeftijd zijn juf?’ merkte een vrolijke, ook niet meer de jongste vader, vanochtend op. Dat zal het zijn, maar ik ben er weer en wens jullie allemaal een vrolijk nieuwjaar, met genoeg energie en plezier in de dingen die je gaat doen dit nieuwe jaar!
Op de foto's staat Maud, zij was gisteren jarig en had prachtige viertjes gebakken om uit te delen. Haar buurmeisjes Renske en Mascha had ik jaren geleden al in de klas, hier ook een nieuw begin. Welkom Maud en heel veel plezier in de bijtjesklas!

12 opmerkingen:

  1. oh...wat weer genieten. En dan moe op de bank neerploffen en in slaap vallen. Is toch helemaal niet erg. Mijn jongste kleinzoon is afgelopen maandag begonnen aan zijn schoolcarrière... wat een feest.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah, dus jouw carriere als oppasoma is al weer afgelopen (voorlopig ;-)?! Ik ben benieuwd hoe het voor hem zal zijn op school. Gaat hij naar dezelfde school als waar jullie kinderen op zaten?

      Verwijderen
  2. Lieve juf Jannie,

    Wij hopen en wensen dat je energie-niveau snel weer is wat het ooit was!
    Bedankt voor het warme welkom voor onze kleine grote Maud! Zij (en wij) voelen ons al aardig thuis op de Margrietschool (en dat binnen 3 dagen!)

    Hartelijke groet,
    Mark en Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lieve Mark en Annemarie,

      Ik voelde mij ook gelijk zo thuis bij jullie, wat is dat fijn he! Dankjewel voor jullie reactie hier! Ik zie aan de statistieken dat er gelezen wordt op mijn blog. Maar de goede woorden die jullie schrijven doen veel meer dan de cijfers van bezoekersaantallen.

      Tot volgende week!
      Jannie

      Verwijderen
  3. Hai Jannie, Leuk om te lezen! Fijn dat je weer aan het werk bent en weer zo goed als hersteld bent.
    Veel plezier met ons lieve buurmeisje Maud. Voor Renske, inmiddels Alfrinker ipv Margrietje, blijf je altijd haar favoriete juf!
    Groetjes Brenda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Brenda,

      Wat ontzettend leuk om hier iets van jou te lezen! Wat heb jij ook veel geschreven voor de website he, in die goede oude tijd ;-) En wat was het een gezellige tijd, toen jullie meiden bij ons in de klas zaten! Doe de hartelijke groeten aan die lieve Alfrinker van haar oude juf! Groetjes Jannie

      Verwijderen
  4. Wat leuk om te lezen hoe het juf zijn ervaren wordt. Ik begrijp helemaal waarom Brandy het naar d'r zin heeft op stage bij u in de klas. De warmte en hartelijkheid straalt van deze blog af.

    Met vriendelijke groet,

    Mevr. Van Mersbergen (stedelijk college zoetermeer)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste mevr. Van Mersbergen,

      Wat leuk dat u zo snel al even een kijkje komt nemen op dit blog! Heerlijk om zo betrokken te zijn bij het welbevinden van uw leerlingen! Hartelijke groet en tot ziens IRL Jannie

      Verwijderen
  5. Gek, he, ik heb dat altijd na een vakantie. Nu ook weer. Dat ik me even afvraag of ik het nog wel kan. Nergens voor nodig inderdaad. Wanneer onthouden we dat nu eens, he? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Soort van gezonde spanning, net als voor een examen? Dan gaat het uiteindelijk extra goed?! ;-)))

      Verwijderen
  6. Lieve juf Jannie

    Wat fijn om u woensdag weer naar buiten te zien komen met de kinderen.

    Ziek zijn is nooit leuk, en helemaal niet als het zo lang is.
    Gelukkig bent u weer helemaal hersteld en kunnen de kinderen weer van uw wijsheid en liefde genieten.

    Zelf ben ik ook altijd moe als ik bij de kinderen geweest ben, maar nog altijd heb ik het er voor over.
    Kinderen zijn zo open en eerlijk, een genot om mee te mogen werken.

    Ik hoop dat u snel minder moe bent en nog heel lang voor de kinderen er kunt zijn. Om een geweldige eerste basis op school te krijgen die ieder kind verdient.

    En dat we weer leuke dingen mogen verzinnen om de school een gezellige plek te laten zijn.
    Ik heb u we een beetje gemist hoor met het enthousiasme waar we mee begonnen voor de sint.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wens jou ook van harte beterschap Sandra want we missen jou nu ook op school. Heel veel sterkte en geduld gewenst!!! Dankjewel voor je vriendelijke woorden hier boven. En....we gaan vast weer veel gezellige dingen verzinnen, die heb ik nodig ;-)))

      Verwijderen