Zoeken in deze blog

zondag 3 juni 2012

Held

Hij heeft altijd een goed humeur. Alle jaren dat hij bij ons werkt heb ik hem nog nooit boos gezien. En dat terwijl hij soms de helft van wat er tegen hem gezegd wordt maar begrijpt. Onze concierge komt uit voormalig Joegoslavie. Behulpzaamheid is zijn handelsmerk. Hij wil alles voor ons doen en als hij ziek is wordt hij zeer gemist. Ik ben een fervent tegenstander van alle bureaubanen op school en een groot voorstander van zo veel mogelijk handen, hoofden en harten in de klas. De congierge vormt daarop een uitzondering. Hij is van grote waarde voor de hele school.'s Ochtends groet hij iedereen met een grote glimlach, elk ochtendhumeur verdwijnt. Hij repareert alles wat er te repareren is en het kopieerapparaat heeft voor hem geen geheimen. Met kerst speelde hij een herder bij het kampvuur, onder zijn herdersmantel had hij een flesje zelfgestookte raki. Alle juffen bood hij een klein glaasje aan. Hoestend en proestend sloegen wij het achterover, met veel plezier! Soms begrijpt hij ons niet helemaal. Zoals die keer dat een juf, jaren geleden, een stukje van een balkje afgezaagd wilde hebben. Ze pakte de bordlineaal er bij om uit te leggen hoe lang het afgezaagde stuk moest zijn. Groot was de hilariteit toen bleek dat de concierge de helft van de lineaal er af gezaagd had. Vorige week ging het weer mis. Ongeveer een maand geleden heeft iemand van de gemeente een stukje gazon ingezaaid bij de ingang van de school. Het duurde even voor het ging groeien maar langzaam kleurde het veldje lichtgroen. Talloze minigrasjes groeiden langzaam naar het licht. Ik was er blij mee, we misten na de renovatie van ons plein een plekje om te picknicken. De concierge werkt graag in de tuin en als ik er ben overlegt hij altijd even met mij. 'Wat zijn de plantjes vraagt hij dan en wat is het onkruid?' Ik help hem graag op weg. De tuin is ook mijn hobby. Dinsdag is niet mijn werkdag maar omdat we een vergadering hadden over de groepsverdeling van het komende schooljaar kwam ik toch naar school. En daar zag ik het grasveldje wat geen grasveldje meer was ;-) Alles geschoffeld door onze lieve behulpzame concierge. Ik schiet nog weer in de lach, nu ik dit zit te schrijven. Met de beste bedoelingen heeft hij gedacht, gras is gras, weg er mee, daar is geen twijfel over mogelijk! Woensdagochtend, hoezo toeval, waren er gemeentemannen aan het werk in het park naast onze school. Je raadt het al, wat ze aan het doen waren...Gras zaaien! Ik ben even naar hen toegefietst, heb het verhaal van de congierge verteld en kreeg een halve liter graszaad mee. Met een grote glimlach heb ik het doorgegeven aan de concierge. Na de regenbuien van de afgelopen dagen zal het vast wel snel weer gaan groeien! Het plaatje bij dit verhaaltje is gemaakt door iendobbelaar.nl

1 opmerking:

  1. Ja wat een geweldige man...
    Hij vouwt de was, ruimt de vaatwasser in en uit, ieder klusje die er is die doet hij. En met een grote lach op zijn gezicht..
    De kinderen vinden hem geweldig.. Gaat er iets stuk.. Misschien kan meester x kan het wel maken. Bal op het dak.. Ik ga meester x halen dus pakt hem wel. En de kinderen mogen hem ook helpen. Even de hamer vasthouden.Plankje vast houden.. Ook voor de ouders is hij vriendelijk. Altijd ene goede dag als hij je ziet of alleen een grote lach.. super.. Je zou iedere school zo iemand gunnen.

    BeantwoordenVerwijderen