Zoeken in deze blog

woensdag 4 april 2012

Natuurspeelplaats


'Ik wens je een lang leven en sterke takken, ik wens dat je veel schaduw mag geven, ik wens dat je niet omgehakt zult worden.' Deze wensen schreven de kinderen van de bovenbouw op kleine briefjes en stopten die in mini vlierhoutjes waar het zachte binnenste uitgboord was. De wensjes gingen op boomfeestdag mee naar het plein en de natuurspeelplaats in het park naast onze school. Daar gingen we bomen planten. Voordat de bomen werden geplant legden de kinderen de wensjes tussen de wortels in het plantgat.

Dit najaar heeft een groep kinderen van onze school de natuurspeelplaats ontworpen. Op een woensdagmiddag gingen ze in het park op stap met onze Zoetermeerse NME (natuur en milieu educatie)medewerkers. Een groepje mensen dat zeer enthousiast is over 'natuurlijk spelen' en ik sluit mij graag bij hen aan als er iets bedacht of gemaakt kan worden.



Al spelend hebben de kinderen de speelplaats in het klein ontworpen. Henri, de creatieveling van de gemeente heeft er een prachtig definitief ontwerp van gemaakt en nu is het dus af, heel mooi aangelegd en op boomfeestdag beplant door de bovenbouw.

Na het werk werd er gespeeld, de schoenen en sokken gingen uit en het leek wel of we op de camping waren, wat een plezier hadden die grote jongens en meiden. Met de kleuters ben ik nog niet op de speelplaats geweest. Ik durf niet zo goed. Er is veel water en weinig overzicht. Toen we in september in de Speeldernis in Rotterdam op schoolreisje waren, was dat ook het geval maar toen waren er veel begeleiders mee. Met onze klas zou ik met 31 kleuters en een stagiaire op de speelplaats zijn.

Toch lijkt het mij zo gaaf om er eens te gaan spelen. Misschien een alternatieve spelletjesdag?! Zomerfeest? Wat zou jij doen?


Voor een natuurlijk schoolreisje www.speeldernis.nl (het mooiste schoolreisje van mijn leven;-)

Ideeen voor natuurlijk spelen www.springzaad.nl

2 opmerkingen:

  1. Wat ziet dat er prachtig uit! Jaloers......
    Dat zou toch bij iedere schoolverplicht moeten zijn! Succes met je verhalen...ik lees ze heel graag! Gr. Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Marieke voor je vriendelijke woorden! Ik ben het met je eens en ik verwacht ook dat Nederland steeds meer van dit soort speelplaatsen zal krijgen. Als je in Zuid Holland woont, geeft fonds 1818 subsidie aan scholen die hun plein speelser en groener willen maken

      Verwijderen