Zoeken in deze blog

woensdag 18 april 2012

Prentenboeken

Welke kleuterjuf kent hem niet? Eric Carle. Hij heeft zo veel prachtige prentenboeken gemaakt. Ik kijk even op zijn website en zie een heel gewoon mannetje. Helemaal geen kunstenaarstype. Hij doet mij een beetje denken aan @rnold onze ICTer, zoals die er over 10 jaar ongeveer uit zal zien ;-)

Toch is Carle voor mij een grote kunstenaar! Ik hou van de veelkleurigheid van zijn boeken en van de korte teksten. De boeken inspireren tot schilderen, collages maken, stempelen, scheuren en plakken. Tot het creatief vormgeven van je eigen wereld en daar zijn we met kleuters dagelijks mee bezig.

Aanstaande zondag vieren wij in de kerk tegenover de school een kerk-school dienst. Het gaat dan over vissen. Dus ik zocht een inspirerend verhaal over vissen. Mijn gedachten gingen meteen naar Swimmy. Kennen jullie het boek? Ik typte de titel in op google en hoopte op een digitale versie van het prentenboek. En vond die ook, een Japanse versie en een Spaanse maar dat maakte niet uit. Het ging mij om de beelden.

http://www.youtube.com/watch?v=YmpG4NZFG6Q

Ademloos hebben we zitten kijken naar het filmpje over het vindingrijke en dappere visje Swimmy. Tijdens het spelen daarna werden er prachtige visjes gestempeld, visjes van klei gemaakt en vissen van Knex. De betrokkenheid was zeer groot.

Ja, dacht ik toen, logisch een boek van Eric Carle inspireert altijd! Tot ik nog even beter keek. Swimmy is gemaakt door Leo Lionni....Oeps, een leerling van Carle misschien? Of zijn pseudoniem? Ach het maakt niet uit. Prentenboeken inspireren, dat is zeker. Wat is jouw mooiste prentenboek?

8 opmerkingen:

  1. Wij gaan op berenjacht, Plons, Max en de Maximonsters, oh en de Gruffalo, briljant!

    http://www.lemniscaat.nl/Jeugd/Prentenboeken. Heb je hier ook gekeken? Mooie filmpjes ook.

    Prentenboeken... hou me vast!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat is volgens jou een kunstenaarstype?? ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een vrijbuiterig, beetje wild, avontuurlijk type, met een glaasje wijn in de ene en een sjekkie in de andere hand....Zo iemand als U mevrouwDee ;-)

      Haha, ik mag van mijzelf een beetje overdrijven, generaliseren en fantaseren in een blog (en eigenlijk ook in het leven wel) xoxox

      Verwijderen
  3. Inmiddels ex-kleuterjuf. Mijn lievelingsboek was, en is, Rupsje nooitgenoeg van....Eric Carle! Ik heb het in allerlei talen en uitvoeringen...leuk! Met veel knuffeltjes van groot naar klein er bij om bij het voorlezen te gebruiken.
    De dagen van de week in de klas had ik met afbeeldingen van wat rupsje at die dag. Liedjes,versjes je kan over dat boek wel weken werken en spelen. Thuis heb ik een grote verzameling spullen van rupsje nooitgenoeg...op ebay kan je van alles vinden.Het maakt het voorlezen extra leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha, ik lees groot enthousiasme! Ben je ook bij de tentoonstelling over Rupsje nooitgenoeg geweest, jaren geleden in Naturalis, zo gaaf!

      Verwijderen
  4. Jaaaa prenten boeken.. geweldig.. Heerlijk om te lezen en over de plaatjes te praten.
    Lars en ik hebben misschien al wel 100 keer samen de boekjes van weltruste kleine beer, rupsje nooit genoeg en raad eens hoeveel ik van je hou thuis gelezen.
    op school is lars erg fan van het stippen boek, maar ook het boekje over de stip en het muizen huis. ook is fiet echt een van zijn favorieten, omdat hij dan mag gillen dat fiet wil rennen.
    Heerlijk die prenteboeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Sandra, ineens lees ik heel veel leuke reacties van jou, dankjewel voor je grote betrokkenheid bij alles wat we in de bijtjesklas beleven!

    BeantwoordenVerwijderen