Zoeken in deze blog

zondag 1 april 2012

Handelingsgericht werken

Handelingsgericht werken, ben jij er ook al mee bezig? Ik heb het idee dat we dat met kleuters al heel lang doen. Wie van ons werkt er klassikaal? Niemand toch, hoop ik!

Behalve ik zelf afgelopen vrijdag, toen ik ineens in tijdnood kwam en mij realiseerde dat de placemats voor het paasontbijt nog gemaakt moesten worden. Op alle tafels stond de verf klaar en de halve klas ging aan de slag met een lentebloemenschilderij. Toen de eerste kleuters klaar waren, was de andere helft van de klas aan de beurt. Het voelde als productiewerk, bijna allemaal tegelijk bezig zijn met het zelfde werkje.

Toch is elk schilderij anders. Iedereen schildert op zijn eigen manier. Sommige kinderen maken keurige rijtjes precies dezelfde bloemen. Anderen maken met grote lijnen de meest artistieke, bijna niet als bloemen herkenbare kunstwerken. Er is en groot verschil in leeftijd, ontwikkeling, ervaring.

Ook over de zelfstandigheid van kleuters hoef ik hier eigenlijk niets te schrijven. Iedere kleuter kan zelf de spullen vinden die hij nodig heeft om te gaan spelen. Ook opruimen gaat heel zelfstandig, kleuters voelen zich medeverantwoordelijk voor wat er in de klas gebeurt is mijn ervaring. 'Juf, de knijper hangt nog bij de kring' Krijg ik heel vaak te horen, als we vergeten om de dagritmekaart goed bij te houden.

Wat mij aansprak in de cursus handelingsgericht werken was het letten op behoeften en belemmeringen. En het belang van een goede relatie met ouders. Ouders kennen hun eigen kind zo goed, en willen graag in gesprek zijn over hun kind. Voor de laatste 10 minutenavond heb ik daarom een vragenlijstje gemaakt dat wij aan de ouders mee gaven. Ter voorbereiding op de gesprekken.

Veel ouders waren daar blij mee en wij konden zelf de gesprekken ook vraaggericht voorbereiden. Een pluspuntje dus van het handelingsgericht werken. Zie jij ook pluspunten? Ik ben benieuwd, wil ze graag horen! En je twijfels, tegenzin en vragen ook!

4 opmerkingen:

  1. Anno nu zou het voor alle scholen en ouders wel handig zijn. Kinderen zijn tegenwoordig niet alleen maar van ouders en school, ze zijn op na/voor schoolseopvang, de buitenschoolseopvang, de opa en/of oma of bij de vaste oppas. Het is heel goed om allemaal dat 'ene' kind in de gaten te houden. Dan werken die lijstjes toch perfect.

    Maar misschien ben ik wel een ouwe muts die als oppasoma al regelmatig iets mist :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Grietje, dank voor je reactie! Jij brengt mij weer een stapje verder....Ook een vragenlijstje (het waren maar 4 vragen) in laten vullen door oma/opa/oppas/bso/ als ze dat willen. In het kader van 'It takes a village to raise a child' Mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo,
    Ik ben kleuterleidster in Vlaams Belgiƫ.Wij zijn ook bezig met handelingsgericht werken.Jullie in Nederland staan altijd een stapje voor op die dingen.Zo'n lijstof bedoel je een observatielijst?, kan je dat eens doorsturen?Ik heb kleuters van 4 en 5 jaar.Sommige zijn tussen sept. en kerst nog 3 jaar begin schooljaar.
    Groetjes,
    Mir

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het lijstje in een blogje verwerkt, dank voor je vraag Mir en dank voor je reactie! Staan wij echt voor op die dingen? Ik weet niet of dat dan zo'n voordeel is...Jullie hebben nog een kleuterleidsters opleiding denk ik, in NL is die niet meer :-(

      Verwijderen